قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به جزیره زیبای کیش سفر می‌کنند آنقدر سرگرم  تفریحات جذاب این جزیره و بازارها و جاذبه‌های لوکس آن می‌شوند که دیگر وقتی برای بازدید از جاهای تاریخی و بناهای باستانی آن پیدا نمی‌کنند . اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بارها به کیش سفر کرده‌اید اما از جاذبه‌های تاریخی آن اطلاعی ندارید با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید . قلعه جنی کیش چیزی شبیه قلعه‌های مرموز فیلم‌های ترسناک است که اگر کمی اهل ماجراجویی و هیجان باشید بازدید از آن برایتان بسیار جذاب خواهد بود . داستان‌ها و افسانه‌های جالبی درباره این بنا نقل شده که با شنیدن آنها باید حدی از شجاعت را داشته باشید تا از این قلعه دیدن کنید . برای آشنایی بیشتر با این جاذبه مرموز و اسرارآمیز این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا را دنبال کنید .

 

 

قلعه جنی کیش کجاست؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم قلعه جنی در استان هرمزگان و جزیره زیبا و تماشایی کیش قرار دارد . همه ی گردشگرانی که به این جزیره سفر می‌کنند به کشتی یونانی که از مهم‌ترین جاذبه‌های آن است سری می‌زنند . جالب است بدانید قلعه جنی در نزدیکی کشتی یونانی و در غربی‌ترین قسمت جزیره قرار گرفته و حتی در مسیر بازدید از این کشتی قبل از رسیدن به آخرین میدان دیده می‌شود . علت اصلی که این جاذبه شهرت چندانی پیدا نکرده افسانه‌های محلی است که منجر به طرد آن شده است .

آشنایی با قلعه جنی

همانطور که گفتیم بسیاری از کسانی که به جزیره کیش سفر می‌کنند حتی نام قلعه جنی را هم نشنیده‌اند . بازدید از این قلعه در شب واقعاً ترسناک و رعب انگیز است . تا آنجا که مردم محلی حاضر نیستند در این بازدید گردشگران و توریست‌ها را همراهی کنند . به اعتقاد آنها این ساختمان توسط اجنه و نیروهای ماورایی تسخیر شده است . اما بازدید از قلعه جنی مانند سایر دیدنی‌های تاریخی کیش از جمله شهر زیرزمینی کاریز یا خانه بومیان شما را با فرهنگ و زندگی مردم گذشته آشنا خواهد کرد .

اگرچه نمی‌توانیم در  مورد صحت و سقم افسانه‌های این قلعه نظر درستی بدهیم اما وجود صداهایی رعب انگیز در شب به خصوص در نزدیکی چاه آب قلعه غیر قابل انکار است . البته این صداها می‌تواند ناشی از وزش باد باشد اما با توجه به داستان‌های پشت سر این قلعه و فضای ترسناک آن در شب به سطح هیجان و آدرنالین خواهد افزود.  باور مردم محلی در مورد این افسانه‌ها تا آنجاست که درهای ورودی قلعه جنی کیش را با بلوک‌هایی مسدود کرده اند . اما فاصله ی باریکی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید وارد ساختمان شوید .

 

نوع بنا و ساختمان قلعه جنی

بنای قلعه مستطیل شکل است و دو طرف آن برج و بارویی بزرگ برای حفاظت از قلعه ساخته شده است . در هر کدام از این برج‌ها پنجره‌هایی برای دیده‌بانی و محافظت از تک تیراندازها از حمله دشمن تعبیه شده است . دور تا دور این ساختمان مانند باغ پرندگان کیش بالای دیوارها مکان‌هایی برای نگهبانی و نشانه‌گیری دارد . بنای اصلی در دو طبقه ساخته شده و حیاط و باغچه کوچکی در وسط آن به چشم می‌خورد .

هر چند که به دلیل عدم رسیدگی و رها شدن قلعه جنی کیش به حال خود این مکان تا حدی رو به ویرانی است اما با وجود فراز و نشیب‌های بسیاری که از سر گذرانده هنوز هم پابرجاست . علت این رها شدگی این است که بسیاری از مردم بومی آن را نفرین شده و جن زده می‌دانند و جرات نزدیک شدن به این بنا را ندارند .

تاربخچه قلعه جنی و کاربرد های آن در گذشته

در مورد قدمت و تاریخچه قلعه جنی کیش اطلاعات و منابع دقیقی در دست نیست . اما بسیاری از محققان قدمت آن را به دوره پرتغالی‌ها نسبت می‌دهند . گویا در زمان اشغال جنوب توسط پرتغالی‌ها آنها این قلعه را برای حفاظت از منطقه ساخته اند . در واقع قلعه جنی یکی از چندین سازه و قلعه‌ای بوده که به دست این قوم ساخته شده و تاکنون هم پابرجا مانده است .

این سازه در دهه ۴۰ هجری شمسی به عنوان پاسگاه هنگ مرزی مورد استفاده قرار گرفت و سربازان و درجه داران ژاندارمری در آن اقامت داشتند . البته جالب است بدانید که وجود گزارش‌هایی مبنی بر حضور اجنه در این ساختمان باعث تخلیه آن شده و تا امروز به صورت متروکه درآمد است .

 

داستان هایی در مورد قلعه جنی

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم داستان‌ها و افسانه‌های ترسناک بسیاری در مورد قلعه جنی کیش نقل شده که محلی‌ها و بومی‌ها راویان آن هستند . آنها معتقدند که این ساختمان توسط اجنه تسخیر شده و نباید به آن وارد شد . یکی از این داستان‌ها در مورد ۴ سربازی است که وظیفه نگهبانی و کشیک در این ساختمان را داشتند .

در واقع آنها باید شب تا صبح در این محل شیک می‌دادند . صبح روز بعد وقتی یکی از کارکنان وارد پاسگاه می‌شود با جسم بی جان و سرد سربازان مواجه می‌شود . هنوز هم مشخص نیست که آن شب چه بلایی بر سر این چهار سرباز آمده . اما پس از آن هیچ یک از کارکنان پاسگاه حاضر به ماندن در قلعه نبودند . اگرچه که افسران مافوق و مسئولان این داستان را باور نمی‌کردند اما با گذشت زمان و افزوده شدن به این ترس و وحشت به بهانه قدیمی بودن ساختمان حکم تخلیه پاسگاه و انتقال آن به مکانی دیگر را صادر کردند .

داستان راننده تاکسی

یکی دیگر از افسانه‌های مربوط به قلعه جنی کیش داستانی مربوط به راننده تاکسی است. که بعد از غروب آفتاب در انتظار مسافرهایی بوده که به بازدید از کشتی یونانی رفتند . از آنجایی که این قلعه در مسیر کشتی یونانی معروف کیش است راننده حرکت کرده و به سمت قلعه جنی می‌رود . بر اساس این افسانه راننده ی از همه جا بی‌خبر به قلعه جنی می‌رسد . آن هم درست در زمانی که عروسی اجنه در آن برگزار می‌شده . او روایت می‌کند در این مکان جن‌هایی را می‌بیند که به جای پا سم داشتند و در لباس‌های بلند و سفید رنگ بودند .

مشخص نیست که کدام یک از این افسانه‌ها و داستان‌ها واقعیت و کدام یک زاییده تخیل و ذهن راویان است . اما به هر حال وجود این افسانه‌ها و داستان‌ها باعث شده این مکان به خصوص در شب و بعد از غروب آفتاب فضایی وهم انگیز و ترسناک داشته باشد . بنابراین اگر اهل ماجراجویی هستید و دوست دارید خودتان سری از این مکان اسرارآمیز و رمزآلود در بیاورید در سفر بعدیتان به جزیره کیش به این ساختمان پیچیده بروید و صحت و سقم افسانه‌ها و داستان‌ها را کشف کنید .

در مورد جزیره کیش در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

ارزان‌ترین هتل‌های کیش

بهترین هتل‌های کیش از نظر مسافران

بافت تاریخی کیش

جاهای تفریحی کیش در شب

بهترین رستوران‌های کیش را بشناسیم

معرفی امکانات اسکله تفریحی کیش

بهترین مراکز خرید کیش و …

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها